Veel voorkomende kenmerken van de groep: Deze schakers zijn ‘blijvertjes’ en je mag er van uit gaan dat deze kinderen gemotiveerd zijn om beter te worden. Concentratieboog maximaal 20 minuten.
Didactische benadering: thema’s kunnen worden behandeld, maar er moet wel een spelvorm aan gekoppeld zijn om het direct toe te kunnen passen én om het leuk te houden.
Trainers: Fetze Elgersma, Kees Kranenburg
In deze groep wordt geoefend met onderstaande competenties. Het is géén afvinklijst om (liefst zo snel mogelijk) door te gaan naar de volgende groep. We willen kunnen zien dat kinderen een goede beheersing hebben van alle competenties die hieronder staan genoemd. Dat kan alleen maar door goed te kijken naar de lange partijen die kinderen spelen. Een lange partij is een partij met 15 minuten bedenktijd per persoon of meer. In zo’n partij komt alles wat de kinderen geleerd hebben bij elkaar. Kinderen die te snel doorstromen naar de volgende groep missen basiskennis en raken uiteindelijk gefrustreerd. Wij willen juist dat de kinderen plezier houden in het spel en dat de training aansluit bij het niveau en de beleving van de kinderen.
Competentie | Thema | Toelichting | Oefenmateriaal |
1. ??? | Tactiek | Chessity, toren | |
2. | Tactiek | Chessity, toren | |
3. | Tactiek | Chessity, toren | |
4. | Tactiek | Chessity, toren | |
5. | Tactiek | Chessity, toren | |
6. | Tactiek | Chessity, toren | |
7. | Tactiek | Chessity, toren | |
8. Aanvallen I | Tactiek | Oefeningen uit lichess.org / study / 5. Aanvallen | Lichess.org, leren/study074 |
9. Verdedigen I | Tactiek | Oefeningen uit lichess.org / study / 6. Verdedigen | Lichess.org, leren/study074 |
10. Opening, open spelen (verdere uitbreiding gouden regels) | Opening |
|
DeTorenRules
Nederlandstalig Youtube kanaal van Vincent Vleeming met heel veel instructie video’s.
|
11. Klein plan II: voordeel omzetten in winst | Middenspel | Oefeningen uit lichess.org / study / 4. Voordeel omzetten in winst | Stap 3, les 8 |
12. Mat zetten | Eindspel | Je kunt jouw tegenstander mat zetten in de volgende eindspelen (geen tijdlimiet):
Je hebt ook geleerd hoe je je zo goed mogelijk kunt verdedigen tegen mat zetten. |
Lichess.org, leren/study 074 |
13. Matpatronen III | Eindspel | Je kent de volgende matpatronen:
Opera mat, Anderssens’s mat, Duivenstaart mat, Cozio’s mat, Zwaluwstaart mat, Epauletten mat, pionnen mat |
Checkmate patterns III |
14. Basisregels pionneneindspel II | Eindspel | Je beheerst de volgende vaardigheden in het pionneneindspel:
|
Lichess.org, leren/study 074 |
15. Basisregels toreneindspel II | Eindspel | Je beheerst de volgende vaardigheden in het toreneindspel:
|
Lichess.org, leren/study 074 |
16. Pionnenstructuur | Strategie | Open formaties (halve centrum, Spaanse formatie, Franse formatie, Caro-Kann formatie, Siciliaanse formatie, Twee meerderheden) | M. Euwe, Het Middenspel I
Youtube, bijvoorbeeld hier |
17. Notatie | Noteren |
|
|
18. Routeplanner | Verdieping | Chessity, training | |
19. Winnen met groot materiaalvoordeel | Verdieping | Je kunt van elke tegenstander winnen met een materiaalvoordeel van +15. | Lichess.org, leren/study074 |
20. Gedrag / sociale vaardigheden | Diverse | Voordat je naar groep E kunt overstappen heb je laten zien dat je een serieuze leerhouding t.a.v. schaken hebt. Dat blijkt uit het feit dat je goed meedoet in de les en dat je de lessen thuis hebt voorbereid als daar om wordt gevraagd. | |
21. Toernooien | Diverse | Je hebt aan vier (jeugd)schaaktoernooien meegedaan met een speeltempo van 15 minuten pp of langer. | |
22. Herhalen van de stof uit de vorige niveaus |