Spring naar inhoud

Groep 2

Veel voorkomende kenmerken van de groep: jonge schakers die een jaar of meer schaken. Korte concentratieboog, maximaal 10 minuten. Willen vooral heel veel spelletjes doen.

Didactische benadering: korte instructies verpakken in spelvorm of als opmaat voor spelletjes. Korte feedback en niet te veel.

Trainers: Jan Hummel, Quirien Sonneveld, Timco Visser, Joris Buijnsters

In deze groep wordt geoefend met onderstaande competenties. Het is géén afvinklijst om (liefst zo snel mogelijk) door te gaan naar de volgende groep. We willen goed kunnen zien dat kinderen een goede beheersing hebben van alle competenties die hieronder staan genoemd. Dat kan alleen maar door goed te kijken naar de lange partijen die kinderen spelen. Een lange partij is een partij met 15 minuten bedenktijd per persoon of meer. In zo’n partij komt alles wat de kinderen geleerd hebben bij elkaar. Kinderen die te snel doorstromen naar de volgende groep missen basiskennis en raken uiteindelijk gefrustreerd. Wij willen juist dat de kinderen plezier houden in het spel en dat de training aansluit bij het niveau en de beleving van de kinderen.

 

Competentie Thema Toelichting Oefenmateriaal
1.       Verdedigen 2* Tactiek Chessity, paard*
2.       Aanvalstactieken 1 Tactiek Chessity, paard
3.       Mat geven 2 Tactiek Chessity, paard
4.       Mat verdedigen Tactiek Chessity, paard
5.       Aanvalstactieken 2 Tactiek Chessity, paard
6.       Aanvalstactieken 3 Tactiek Chessity, paard
7.       Pat zetten / remise Tactiek Chessity, paard
8.       Paard diploma Tactiek Chessity, paard
9.       Zetdwang en wachtzet Tactiek
10.   Herdersmat Opening
  • Je kunt zelf herdersmat geven
  • Je weet hoe je je moet verdedigen tegen het herdersmat
Herdersmat op Youtube
11.   Gouden regels Opening Je kunt heel globaal:

  • Je kunt de drie gouden regels opnoemen
  • Je kunt elke regel uitleggen
  • Je kunt de gouden regels toepassen in jouw partijen
https://youtu.be/C-pktIlaJlg
12.   Mat zetten Eindspel Je kunt binnen één minuut jouw tegenstander mat zetten in de volgende eindspelen:

  • Dame + loper vs Koning
  • Dame + paard vs Koning
  • Koning + toren vs Koning

Je hebt ook geleerd hoe je je zo goed mogelijk kunt verdedigen tegen mat zetten.

Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

13.   Matpatronen I Eindspel Je kent de volgende basis matpatronen:

Mat achter de paaltjes, Haakse mat, Anastasia’s mat, Blinde zwijnenmat, Stikmat

Lichess.org, checkmate patterns I

Uitleg over checkmate patterns I op YouTube

14.   Coördinaten kennen Noteren Je kunt binnen 30 seconden tenminste 10 coördinaten van schaakvelden aanklikken. Je kijkt vanaf de kant van zwart. Lichess.org, leren/coördinaten
15.   Gedrag / sociale vaardigheden Diverse
  • Als jouw tegenstander in een lange partij de klok vergeet in te drukken dan zeg je dat even.
  • Als jouw tegenstander in een lange partij een zet doet die niet mag, dan zeg je dat vriendelijk. Je laat je tegenstander een andere zet doen.
16.   Toernooien Diverse Je hebt aan tenminste vier (jeugd)schaaktoernooien meegedaan.
17.   Herhalen van de stof uit het vorige niveau