Spring naar inhoud

Trainingsgroepen

Bij Minerva worden de kinderen in trainingsgroepen ingedeeld. Op deze manier krijgen we zes groepen, van 1 tot en met 6. Bij het maken van de groepen letten we zoveel mogelijk op het volgende:

  • Wat is het schaakniveau van de kinderen in hun lange partijen. Een lange partij is een partij met 15 minuten bedenktijd of meer. Het kan best zijn dat een kind al moeilijke schaakpuzzels kan maken, maar niet in staat is om die kennis in een schaakpartij toe te passen. Het heeft dan geen zin om de lesstof moeilijker te maken. We gaan dan kijken hoe we dat kind kunnen helpen om kennis toe te passen. Kinderen kunnen dat ervaren als een stap terug, omdat ze eenvoudiger opdrachten krijgen aangeboden.
  • Als vrienden en vriendinnen ongeveer op hetzelfde niveau zitten, willen we die zoveel mogelijk bij elkaar zetten.

De meeste schaakverenigingen gebruiken de Stappenmethode. Een veelgemaakte vergissing door trainers, kinderen én ouders is dat het schaakniveau van een kind hetzelfde is als de Stap waar ze inzitten. Dat is een gedachte die we allemaal moeten loslaten. Het schaakniveau van een schaker is eigenlijk alleen in een schaakpartij te zien. Althans, dat vinden wij.

In 2017 is Minerva overgestapt van de Stappenmethode naar Chessity. Dat is een webbased leerprogramma. Daarvoor hadden we twee goede redenen. In de eerste plaats lukte het de trainers niet om al het nakijkwerk van de Stappenmethode te doen én ook nog eens tijdig feedback te geven, zonder dat dit ten koste ging van de aandacht voor alle kinderen. In Chessity kunnen de kinderen zelfstandig en in hun eigen tempo puzzels maken. Ze krijgen gelijk feedback als ze een puzzel hebben opgelost – of als dat niet gelukt is. Aan de achterkant van de website hebben de trainers een leerlingvolgsysteem waarmee ze de verrichtingen van hun leerlingen kunnen volgen en analyseren.

Een tweede reden voor de overstap naar Chessity is dat we op de clubavond veel meer aandacht aan spelend leren willen besteden. Kinderen vinden schaken leuk en daarvoor komen ze naar een schaakvereniging. Wij kunnen van alles bedenken om de kinderen beter te leren schaken. In dat proces lopen we het risico dat de methode centraal komt te staan in plaats van het speelplezier: “als je de methode niet volgt dan leer je nooit beter schaken en dat is niet oké.” Als schaakvereniging geloven wij zeker ook dat meer oefenen tot betere leerresultaten leidt. Maar als kinderen schaken leuk blijven vinden blijven ze gemotiveerd en zoeken ze zelf hun (leer)weg.

Op deze site vind je alle competenties per groep. Je kunt ook zien welk oefenmateriaal we gebruiken met een link naar hele goede schaaksites om zelfstandig meer te verdiepen. We vinden het best ingewikkeld om per groep tot een logische set competenties te komen en de trainers van Minerva zijn dan ook nog lang niet klaar met het verbeteren van het competentieschema. We stellen feedback dan ook op prijs. Niet alleen schaakinhoudelijk, maar ook didactisch. Niet alleen van de eigen leden, maar ook van anderen.

Reacties zijn welkom via trainingen@minerva.schakendhengelo.nl.