Veel voorkomende kenmerken van de groep: dit zijn kinderen die zeker twee jaar schaken. Concentratieboog maximaal 10-15 minuten. Willen vooral heel veel spelletjes doen.
Didactische benadering: thema’s kunnen worden behandeld, maar er moet wel een spelvorm aan gekoppeld zijn om het direct toe te kunnen passen én om het leuk te houden.
Trainers: Fetze Elgersma, Kees Kranenburg
In deze groep wordt geoefend met onderstaande competenties. Het is géén afvinklijst om (liefst zo snel mogelijk) door te gaan naar de volgende groep. We willen kunnen zien dat kinderen een goede beheersing hebben van alle competenties die hieronder staan genoemd. Dat kan alleen maar door goed te kijken naar de lange partijen die kinderen spelen. Een lange partij is een partij met 15 minuten bedenktijd per persoon of meer. In zo’n partij komt alles wat de kinderen geleerd hebben bij elkaar. Kinderen die te snel doorstromen naar de volgende groep missen basiskennis en raken uiteindelijk gefrustreerd. Wij willen juist dat de kinderen plezier houden in het spel en dat de training aansluit bij het niveau en de beleving van de kinderen.
Competentie | Thema | Toelichting | Oefenmateriaal |
1. ??? | Tactiek | Chessity, loper | |
2. | Tactiek | Chessity, loper | |
3. | Tactiek | Chessity, loper | |
4. | Tactiek | Chessity, loper | |
5. | Tactiek | Chessity, loper | |
6. | Tactiek | Chessity, loper | |
7. | Tactiek | Chessity, loper | |
8. De gouden regels | Opening | Na dit niveau gaan we dieper in op openingstheorie en pionnenstructuren.
|
M. Euwe; Het Middenspel I |
9. Klein plan I: voordeel omzetten in winst | Middenspel | Oefeningen uit lichess.org / study / 4. Voordeel omzetten in winst | Stap 3, les 8 |
10. Mat zetten | Eindspel | Je kunt binnen één minuut jouw tegenstander mat zetten in de volgende eindspelen:
Je hebt ook geleerd hoe je je zo goed mogelijk kunt verdedigen tegen mat zetten. |
Lichess.org, leren/study 074 |
11. Matpatronen II | Eindspel | Je kent de volgende matpatronen:
Mat met 2 lopers, Boden’s mat, Balestra’s mat, Arabisch mat, Mat in de hoek, Morphy’s mat, Pillsbury’s mat, Damiano’s mat, Lolli’s mat |
Lichess.org, checkmate patterns II |
12. Basisregels pionneneindspel I | Eindspel | Je beheerst de volgende vaardigheden in het pionneneindspel:
|
Lichess.org, leren/study 074
Stap 3, les 14 en 17 |
13. Basisregels toreneindspel I | Eindspel | Je beheerst de volgende vaardigheden in het toreneindspel:
|
Lichess.org, leren/study 074 |
14. Routeplanner | Verdieping | Chessity, training | |
15. Winnen met grote materiaalvoorsprong | Verdieping | Je kunt van elke tegenstander winnen met een materiaalvoordeel van +20. | Lichess.org, leren/study074 |
16. Coördinaten kennen | Noteren |
|
Lichess.org, leren/coördinaten |
17. Notatie | Noteren |
|
|
18. Gedrag / sociale vaardigheden | Diverse | ||
19. Toernooien | Diverse | Je hebt aan vier (jeugd)schaaktoernooien meegedaan met een speeltempo van 15 minuten pp of langer. | |
20. Herhalen van de stof uit de vorige niveaus |