Spring naar inhoud

Groep D

Veel voorkomende kenmerken van de groep: Deze schakers zijn ‘blijvertjes’ en je mag er van uit gaan dat deze kinderen gemotiveerd zijn om beter te worden. Concentratieboog maximaal 20 minuten.

Didactische benadering: thema’s kunnen worden behandeld, maar er moet wel een spelvorm aan gekoppeld zijn om het direct toe te kunnen passen én om het leuk te houden.

Trainers: Fetze Elgersma, Kees Kranenburg

In deze groep wordt geoefend met onderstaande competenties. Het is géén afvinklijst om (liefst zo snel mogelijk) door te gaan naar de volgende groep. We willen kunnen zien dat kinderen een goede beheersing hebben van alle competenties die hieronder staan genoemd. Dat kan alleen maar door goed te kijken naar de lange partijen die kinderen spelen. Een lange partij is een partij met 15 minuten bedenktijd per persoon of meer. In zo’n partij komt alles wat de kinderen geleerd hebben bij elkaar. Kinderen die te snel doorstromen naar de volgende groep missen basiskennis en raken uiteindelijk gefrustreerd. Wij willen juist dat de kinderen plezier houden in het spel en dat de training aansluit bij het niveau en de beleving van de kinderen.

 

Competentie Thema Toelichting Oefenmateriaal
1.       ??? Tactiek Chessity, toren
2. Tactiek Chessity, toren
3. Tactiek Chessity, toren
4. Tactiek Chessity, toren
5. Tactiek Chessity, toren
6. Tactiek Chessity, toren
7. Tactiek Chessity, toren
8.       Aanvallen I Tactiek Oefeningen uit lichess.org / study / 5. Aanvallen Lichess.org, leren/study074
9.       Verdedigen I Tactiek Oefeningen uit lichess.org / study / 6. Verdedigen Lichess.org, leren/study074
10.   Opening, open spelen (verdere uitbreiding gouden regels) Opening
  • Je kent drie verschillende openingen die beginnen met 1. e2-e4  e7-e5 (de “open spelen”).
  • Je kunt van elk van deze openingen uitleggen wat de bedoeling is (voor wit én zwart).
  • Je kent tenminste één gambiet in de open spelen
  • Je speelt deze openingen ook zelf in jouw partijen, zowel met zwart als met wit.
  • Je kent in de ‘open spelen’ tenminste 1 openingsvalkuil die jij kunt gebruiken.
  • Je kunt een partij van jezelf of iemand anders met deze opening uitleggen voor een groep.
DeTorenRules

 

Nederlandstalig Youtube kanaal van Vincent Vleeming met heel veel instructie video’s.

 

Gambieten open spelen

 

11.   Klein plan II: voordeel omzetten in winst Middenspel Oefeningen uit lichess.org / study / 4. Voordeel omzetten in winst Stap 3, les 8

Lichess.org, leren/study074

12.   Mat zetten Eindspel Je kunt jouw tegenstander mat zetten in de volgende eindspelen (geen tijdlimiet):

  • Koning + dame vs Koning + loper
  • Koning + dame vs Koning + paard

Je hebt ook geleerd hoe je je zo goed mogelijk kunt verdedigen tegen mat zetten.

Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

13.   Matpatronen III Eindspel Je kent de volgende matpatronen:

Opera mat, Anderssens’s mat, Duivenstaart mat, Cozio’s mat, Zwaluwstaart mat, Epauletten mat, pionnen mat

Checkmate patterns III
14.   Basisregels pionneneindspel II Eindspel Je beheerst de volgende vaardigheden in het pionneneindspel:

  • Activiteit van de koning
  • Afhouden (shouldering)
  • Driehoekjes maken (triangulation)
  • Horizontale oppositie
Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

15.   Basisregels toreneindspel II Eindspel Je beheerst de volgende vaardigheden in het toreneindspel:

  • Afsnijden langs de rij
  • Philidor’s positie
  • Vançura positie
  • Frontale aanval
Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

16.   Pionnenstructuur Strategie Open formaties (halve centrum, Spaanse formatie, Franse formatie, Caro-Kann formatie, Siciliaanse formatie, Twee meerderheden) M. Euwe, Het Middenspel I

Youtube, bijvoorbeeld hier

17.   Notatie Noteren
  • Je kent de lange en/of korte notatie
  • Je kunt in elk geval de eerste 20 zetten van jouw partij zonder fouten noteren.
18.   Routeplanner Verdieping Chessity, training
19.   Winnen met groot materiaalvoordeel Verdieping Je kunt van elke tegenstander winnen met een materiaalvoordeel van +15. Lichess.org, leren/study074
20.   Gedrag / sociale vaardigheden Diverse Voordat je naar groep E kunt overstappen heb je laten zien dat je een serieuze leerhouding t.a.v. schaken hebt. Dat blijkt uit het feit dat je goed meedoet in de les en dat je de lessen thuis hebt voorbereid als daar om wordt gevraagd.
21.   Toernooien Diverse Je hebt aan vier (jeugd)schaaktoernooien meegedaan met een speeltempo van 15 minuten pp of langer.
22.       Herhalen van de stof uit de vorige niveaus