Spring naar inhoud

Groep C

Veel voorkomende kenmerken van de groep: dit zijn kinderen die zeker twee jaar schaken. Concentratieboog maximaal 10-15 minuten. Willen vooral heel veel spelletjes doen.

Didactische benadering: thema’s kunnen worden behandeld, maar er moet wel een spelvorm aan gekoppeld zijn om het direct toe te kunnen passen én om het leuk te houden.

Trainers: Fetze Elgersma, Kees Kranenburg

In deze groep wordt geoefend met onderstaande competenties. Het is géén afvinklijst om (liefst zo snel mogelijk) door te gaan naar de volgende groep. We willen kunnen zien dat kinderen een goede beheersing hebben van alle competenties die hieronder staan genoemd. Dat kan alleen maar door goed te kijken naar de lange partijen die kinderen spelen. Een lange partij is een partij met 15 minuten bedenktijd per persoon of meer. In zo’n partij komt alles wat de kinderen geleerd hebben bij elkaar. Kinderen die te snel doorstromen naar de volgende groep missen basiskennis en raken uiteindelijk gefrustreerd. Wij willen juist dat de kinderen plezier houden in het spel en dat de training aansluit bij het niveau en de beleving van de kinderen.

 

Competentie Thema Toelichting Oefenmateriaal
1.       ??? Tactiek Chessity, loper
2. Tactiek Chessity, loper
3. Tactiek Chessity, loper
4. Tactiek Chessity, loper
5. Tactiek Chessity, loper
6. Tactiek Chessity, loper
7. Tactiek Chessity, loper
8.       De gouden regels Opening Na dit niveau gaan we dieper in op openingstheorie en pionnenstructuren.

  • Start pionformaties (globaal open, gesloten, halfopen)
  • Relatieve activiteit van de stukken
M. Euwe; Het Middenspel I
9.       Klein plan I: voordeel omzetten in winst Middenspel Oefeningen uit lichess.org / study / 4. Voordeel omzetten in winst Stap 3, les 8

Lichess.org, leren/study074

10.   Mat zetten Eindspel Je kunt binnen één minuut jouw tegenstander mat zetten in de volgende eindspelen:

  • Koning + 2 lopers vs Koning
  • Toren + loper + paard vs Koning

Je hebt ook geleerd hoe je je zo goed mogelijk kunt verdedigen tegen mat zetten.

Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

11.   Matpatronen II Eindspel Je kent de volgende matpatronen:

Mat met 2 lopers, Boden’s mat, Balestra’s mat, Arabisch mat, Mat in de hoek, Morphy’s mat, Pillsbury’s mat, Damiano’s mat, Lolli’s mat

Lichess.org, checkmate patterns II
12.   Basisregels pionneneindspel I Eindspel Je beheerst de volgende vaardigheden in het pionneneindspel:

  • Het vierkant
  • De pion op de 2e – 7e rij: sleutelvelden
  • De randpion (winst of remise)
  • De oppositie (directe en verre)
  • Bahr’s regel
  • De verste vrijpion
Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

Stap 3, les 14 en 17

13.   Basisregels toreneindspel I Eindspel Je beheerst de volgende vaardigheden in het toreneindspel:

  • Toren tegen één pion
  • Toren tegen twee verbonden pionnen
  • Lucena’s positie
Lichess.org, leren/study 074

Lichess.org, leren/practice

14.   Routeplanner Verdieping Chessity, training
15.   Winnen met grote materiaalvoorsprong Verdieping Je kunt van elke tegenstander winnen met een materiaalvoordeel van +20. Lichess.org, leren/study074
16.   Coördinaten kennen Noteren
  • Je kunt binnen 30 seconden tenminste 15 coördinaten van schaakvelden aanklikken. Je kijkt vanaf de kant van wit.
  • Je kunt binnen 30 seconden tenminste 15 coördinaten van schaakvelden aanklikken. Je kijkt vanaf de kant van zwart.
Lichess.org, leren/coördinaten
17.   Notatie Noteren
  • Je kent de lange en/of korte notatie
  • Je kunt in elk geval de eerste 15 zetten van jouw partij zonder fouten noteren.
18.   Gedrag / sociale vaardigheden Diverse
19.   Toernooien Diverse Je hebt aan vier (jeugd)schaaktoernooien meegedaan met een speeltempo van 15 minuten pp of langer.
20.   Herhalen van de stof uit de vorige niveaus